Oriental College Magazine, Punjab University - Lahore

ORIENTAL COLLEGE MAGAZINE

Principal Oriental College, University of the Punjab, Lahore
ISSN (print): 1991-7007
ISSN (online): 2789-4657

اردو غزل کے ہیئتی مباحث اور آزاد غزل

  • Adnan Bashir/
  • June 26, 2023
STRUCTURAL DISCOURSE OF URDU GHAZAL AND FREE GHAZAL
Keywords
Ghazal, Verse, Mazhar Imam , India
Abstract

Although the genre and form of Ghazal has been the subject of debate, the fundamental identification of its form has irrevocably been the presence of end-rhyme in every second verse throughout the Ghazal, except for the first pair of verse, a couplet and a pair of end-rhyming verse. In the sixties, the experimental use or lack of it in meter, rhyme, stress and other essentials of Ghazal was named rhyme-less or free Ghazal. Mazhar Imam from India claimed to be its originator and initiator, but MeeابraJee had already made such experiments. This experimentation did not significantly increase the possibilities in Ghazal, but in response, the form of Ghazal further strengthened its importance.

References

(۱)           حفیظ صدیقی، ابوالاعجاز،کشاف تنقیدی اصطلاحات،)اسلام آباد: مقتدرہ قومی زبان،۱۹۸۵ء (،۲۱۶۔

(۲)           ایضاً۔

(۳)          ممتاز شیریں، معیار،( لاہور:  نیا ادارہ ۱۹۶۳ء) ،۱۶۔

(۴)          ضیاءالحسن، اکیسویں صدی کی پہلی دہائی کی غزل،مشمولہ،اسالیب، (کراچی:شمارہ جولائی ۔ دسمبر۲۰۱۲ء)،۵۸۵۔

(۵)          شمیم احمد، اصنافِ سخن اور شعری ہیئتیں ،(بھوپال: انڈیا بک امپوریم، ۱۹۸۱ء)،۱۷۸۔

)           ڈاکٹر امام اعظم، آزاد غزل۔ ایک دانشورانہ ہیئتی تجربہ،مشمولہ ،صریر، (کراچی: جون۱۹۹۲ء)،۶۴۔

)          جون ایلیا، بحوالہ طارق ہاشمی، اردو غزل۔ نئی تشکیل،(اسلام آباد: نیشنل بک فاؤنڈیشن،۲۰۰۸ء)، ۱۷۲۔

(۸)          مظہر امام،اردو غزل میں ہیئت کے تجربے،مشمولہ،معاصر اردو غزل:مرتبہ قمر رئیس، (دہلی:اردو اکادمی۱۹۹۴)، ۴۳۔

(۹)           ایضاً،۴۸۔                   (۱۰)         ایضاً،۴۹۔                   (۱۱)          ایضاً،۵۱۔

(۱۲)         کرشن موہن، غزال،(نئی دہلی:انڈین اکیڈمی، ۱۹۶۸ء)،۱۵۵

(۱۳)         ایضاً،۱۵۵۔                  (۱۴)        ایضاً،۱۵۶۔                  (۱۵)         ایضاً،۱۵۸۔

(۱۶)         ایضاً،۱۵۸۔

(۱۷)         طارق ہاشمی ، اردو غزل۔ نئی تشکیل،(اسلام آباد:نیشنل بک فاؤنڈیشن، ۲۰۰۸ء)۲۵۱۔۲۵۲۔

(۱۸)         ظفر اقبال، رطب و یابس، (الہ آباد: شب خون کتاب گھر، ۱۹۷۰ء)،۶۰۔

(۱۹)         قتیل شفائی، نوٹ، افکار، (کراچی: اگست ۱۹۸۰ء )،۲۰۱۔

(۲۰)         قتیل شفائی، آموختہ، (نئی دہلی:بیسویں صدی پبلی کیشنز، ۱۹۸۱ء) ،۱۱۴۔

(۲۱)         ایضاً،۱۱۵۔

(۲۲)         ظہیر غازی پوری، اردو غزل میں ہیئت کے تجربے،مشمولہ ،معاصر اردو غزل:مرتبہ قمر رئیس ،محولہ بالا، ۶۷۔

(۲۳)        سلیم اختر، طرزِ کہن پہ اڑنا، (آزاد غزل شناخت کی حدود میں،محولہ بالا)،۵۹۔

(۲۴)        ایضاً، ۵۹۔

(۲۵)        آل احمد سرور، شاعر، (ممبئی:نثری نظم اور آزاد غزل نمبرشمارہ نمبر۶۔۷۔۸، ۱۹۸۳ء) ۲۶۸۔

(۲۶)         میرا جی،کلیاتِ میرا جی، مرتب:ڈاکٹر جمیل جالبی،(لندن:اردو مرکز،۱۹۸۸ء)،۴۹۸۔

(۲۷)        کرامت علی کرامت، آزاد غزل، میری نظر میں،مشمولہ (شاعر،محولہ بالا) ،۱۸۲۔

(۲۸)        مظہر امام(مذاکرہ،آزاد غزل ایک نئی صنفِ سخن) مشمولہ (شاعر ،محولہ بالا) ، ۲۷۰۔

BIBLIOGRAPHY

-         Karishan Mohan, Ghazāl, (New Delhi: Indian Academy1968,).

-         Mazhar Imam, Mu‘asir Urdū Ghazal, (Comp.) Qamar Raees, (Delhi: Urdu Academy,1994).

-         Meera Ji, Kuliyāt-i Mīrā, (Comp.) Dr Jameel Jabli, (London: Urdu Markaz,1988).

-         Mumtaz Sheerin, M‘ayār, (Lahore: Naya Idara,1963).

-         Qateel Shifai, Āmokhta, (New Delhi: Beeswen Sadi Publications,1981).

-         Shameem Ahmad, Asnāf-i Sukhan Aur Sheri Haiaten, (Bhopal: India Book Emporium,1981).

-         Tariq Hashmi, Urdū Ghazal Naī Tashkīl, (Islamabad: National Book Foundation, 2008).

-         Zafar Iqbal, Ratb-o Yābis, (Illah Abad: Shab Khoon Kitab Ghar. 1970).

vvv

Statistics

Author(s):

Adnan Bashir

PhD Scholar Urdu

Institute of Urdu Language & Literature, University of the Punjab, Lahore

Pakistan

  • aeenagar@gmail.com

Details:

Type: Article
Volume: 98
Issue: 2
Language: Urdu
Id: 64995e3c323ba
Pages 101 - 114
Published June 26, 2023

Statistics

  • 345
  • 80
  • 154

Copyrights

Creative Commens International License
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.