- ORIENTAL COLLEGE MAGAZINE, Vol # 99, Issue # 4
- اشفاق احمد كا تصورِعورت: ڈرامہ سیریل ”شاہلاكوٹ“ كے تناظر میں
اشفاق احمد كا تصورِعورت: ڈرامہ سیریل ”شاہلاكوٹ“ كے تناظر میں
- Sajida Aslam/
- December 20, 2024
ASHFAQ AHMAD’S CONCEPT OF WOMAN IN THE CONTEXT OF DRAMA SERIAL "SHAHLAKOT"
Keywords
In this article, a literary analysis of Ashfaq Ahmed's play "Shahlakot" was presented. Except Islam, no religion or society has given women their basic rights. It has always been considered to be contemptible, weak-minded and responsible for the ruin of men. It is known that when a Sufi and intellectual presents female characters in his dramas, he shows them according to the correct Islamic concept or shows local influences and traditionalism. But a feminist study of the drama Shahlakot reveals a specific concept of women. In the drama we are introduced to ideal landlords. But here, the entire village of Shahlakot has been destroyed due to the seduction of Nazia, the main female character. Ashfaq Ahmed has explained this disaster from a scientific and Christian point of view that if human beings are cloned like animals and crops, then such a person will be born who will be deprived of spiritual qualities and will feel guilty after committing a sin. It won't happen. From the Christian point of view, Mother Eve was created from the rib of Adam. That is why Ashfaq Ahmed calls woman a form of cloning. Therefore, we see that in Ashfaq Ahmed's conception of woman, she is a seditionist and a cause of destruction.
حوالے
([1]) قاضی جاوید ،’’ قصہ گو کا قصہ “، مشمولہ ، ادبِ لطیف : اشفاق احمد نمبر (ماہنامہ )، جلد ۷۰، شماره ۵ (لاہور: مکتبہ جدید پریس، مئی ۲۰۰۵ء)، ۱۵۸۔
([1]) Uta Ranke Hainemann, Eunuchs for the Kingdom of Heaven, (Germany: Heyne Verlag, Double Day, 1991)
([1]) محمد ظفیر الدین، اسلام کا نظام عفت و عصمت ،( لاہور : دارالاندلس، ۲۰۱۰ء)، ۴۴۔
([1]) شاہ معین الدین احمد ندوی، دین رحمت ،(اعظم گڑھ : دارالمصنفین شبلی اکیڈمی ، ۲۰۰۹ء)، ۱۰۴۔
([1])سیدعلی بن عثمان ہجویری، کشف المحجوب، ترجمہ : مولانا عبد الرؤف فاروقی،( لاہور : اسلامی کتب خانہ ، س ن)، ۵۶۶۔
([1]) ایضاً، ۵۷۲۔
([1]) احمد بن شعیب نسائی، سنن النسائی، ترجمہ : شیخ حافظ محمد امین ، ج پنجم ، کتاب عشرة النساء، باب حب النساء، حدیث نمبر ۳۳۹۲، ( ممبئی : دارالعلمہ ، ۲۰۱۳ء)، ۲۵۴۔
([1]) فہمیدہ ریاض، ادب کی نسائی رد تشکیل ،(کراچی: وعدہ کتاب گھر ، ۲۰۰۶)، ۱۲۔
([1]) شمس الرحمن فاروقی، " تانیثیت کی تفہیم"، مشمولہ ، اُردو ادب اور تانیثیت ، ۷۶۔
([1]) اشفاق احمد ، شاہلا کوٹ ،( لاہور : سنگ میل پبلی کیشنز، ۲۰۱۱ء)، ۲۰۷۔
([1]) ايضاً، ۹۸۔
([1]) ايضاً، ۱۰۸۔
([1]) ایضاً، ۲۳۳، ۲۳۴۔
([1]) ايضاً، ۲۶۲۔
([1]) ايضاً، ۲۶۶۔
([1]) ایضاً، ۲۷۸۔
([1]) بانو قدسیہ ، راہ رواں ، ( لاہور : سنگ میل پبلی کیشنز، ۲۰۱۱ء)، ۲۴۱۔
([1]) شمس الرحمن فاروقی، "تانیثیت کی تفہیم "، مشمولہ ، اردو ادب اور تانیثیت، ترتیب: ڈاکٹر قاضی عابد ، ۷۸۔
([1]) اشفاق احمد ، شاہلا کوٹ ، ۵۱۔۵۰۔
([1]) ایضاً، ۲۴۰۔
([1]) ایضاً، ۲۸۳۔
BIBLIOGRAPHY
- Ahmad bin Shoaib Nisai, Sunan al-Nisai, (Tran.) Sheikh Hafiz Muhammad Amin, (Mumbai: Dar-ul-Ulma, 2013).
- Ashfaq Ahmed, Shahlacoat, (Lahore: Sang-e-Meel publications, 2011).
- Bano Qudsia, Rah-e-Ravan, (Lahore: Sang-e-Meel publications, 2011).
- Fahmida Riaz, Adab ki Nisai radd-e-tashkeel, (Karachi: wada kitab ghar, 2006).
- Moeen ud Din Ahmad Nadvi, Deen-e-Rahmat, (Azamgarh: Darul Musannefin Shibli Academy, 2009).
- Mohammad Zafir-ud-Deen, Islam ka Nizam Iffat-o-Asmat, (Lahore: Darul Undlas, 2010).
- Qazi Javed, Qissa gou ka qissa, (Incl.) Monthly: Adab-e-Lateef: Ashfaq Ahmed number, (Lahore: Maktaba jadeed press, May 2005).
- Sayyed Ali bin Usman Hajveri, Kashf-ul-Mahjoob, (Trans.) Maulana Abdul Rauf Farooqi, (Lahore: Islami Kutub Khana).
- Uta Ranke-Hainemann, Eunuchs for the Kingdom of Heaven, (Germany: Heyne Verlag, Double Day, 1991).
Statistics
Author(s):
Sajida Aslam
PhD Scholar (Urdu)Department of Urdu, The Women University, Multan
Pakistan
- sajidarao94@gmail.com
Details:
Type: | Article |
Volume: | 99 |
Issue: | 4 |
Language: | Urdu |
Id: | 678781859817e |
Pages | 85 - 104 |
Published | December 20, 2024 |
Statistics
|
---|

Copyrights
Creative Commens International License |
---|

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.