Oriental College Magazine, Punjab University - Lahore

ORIENTAL COLLEGE MAGAZINE

Principal Oriental College, University of the Punjab, Lahore
ISSN (print): 1991-7007
ISSN (online): 2789-4657

لونڈی اور خواص کا تاریخی پس منظر اور اردو ناول

  • Sumaira Umar/
  • July 01, 2024
THE HISTORICAL BACKGROUND OF CONCUBINES AND COURTESAN AND URDU NOVEL
Keywords
Slavery, Concubinage, Famine, Girls Trafficking, Prostitute, Dowry Gift
Abstract

In human history, the institution of slavery has been built on solid foundations since ancient times, and their rights were also defined in various religious texts or laws. With the development of human civilization, the foundations of this institution began to shake. In this article we have underscored the character of the maids in Urdu Novels. It is found these characters been presented in a positive manner, faithfulnes and reliablilty has been described as their main attributes.  In Urdu novels, young girls were abducted and sold to become prostitutes in brothels and to become concubines in the mansions of the nobles. In addition, poor old people also sold their daughters in the famine years. Concubines in the mansions were divided into different gradesa nd services were taken from them according to their ranks. The custom of giving concubines as dowry gift on the occasion of marriage of Nawabzadis is also mentioned in the novels.

 

References

(1)           کتابِ مقدس یعنی پرانا اور نیا عہد نامہ(لاہور: بائبل سوسائٹی، 2006)،کتابِ خروج، باب  19تا 21۔ 

(2)           آچاریہ چانکیہ ، ارتھ شاستر ، ترجمہ: شان الحق حقی،(نئی دہلی: قومی کونسل برائے فروغ اردو، 2010)،227۔

(3)          سورۃ  النساء : 3۔

(4)          سورۃ  النور : 33-24۔

(5)          علامہ  نیاز فتح پوری ،تاریخ الدولتین ، ( علی گڑھ: جامعہ ملیہ اسلامیہ، س ن)،   15۔

(6)           ایضاً،  45-46

(8)        Matthew S. Gordon and Kathryn A. Hain, Eds., Concubines and Courtesans: Women and  Slavery in Islamic History (New York: Oxford University Press, 2017 ), 12.

(۷)          ایضاً۔

(9)        Sudha Sharma, The Status of Muslim Women in Medieval India (New Delhi: Sage Publications, 2016), 34-35.

(۱۰)         شمس  سراج خفیف ، تاریخ فیروز شاہی، ترجمہ: مولوی محمد فد اعلی ، (حیدر آباد :دارا طبع جامعہ عثمانیہ سرکار عالی، 1938ء)، 190 تا 196۔

(11)          مولوی نذیر احمد ،  مجموعہ قوانین تعزیرات ہند،   (لکھنؤ :مطبع نول کشور ، 1861)، 233۔

(12)         مولوی نذیر احمد ،بنات النعش، (لاہور:شیخ غلام علی اینڈ سنز،  1945)، 182۔

(13)         ایضاً، 183۔

(14)         عرفان جیب ، مغل ہندوستان کا طریق ذراعت ، (نئی دہلی :نیشنل بک ٹرسٹ  1977ء )،   166۔

(15)         مولوی نذیر احمد ،بنات النعش ،۱۹۰۔

(16)         ایضاً،   199۔

(17)         تاریخ اودھ ، حصہ دوم، 15۔

(18)         ایضاً، 233۔

(19)         رتن ناتھ سرشار، فسانہ آزاد ، جلد چہارم ، حصہ اول،  785

(20)         ایضاً،   795۔

(21)         مرزا ہادی رسوا، امراؤ جان ادا، مرتبہ:  ظہیر فتح پوری، (لاہور: مجلسِ ترقی ادب،1999 )،  272۔

(22)         ایضاً،۲۵۸۔۲۵۹۔

(23)        سرفراز حسین عزمی، انجام عیش،(دہلی: مطبع مجتبائی، س ن۔)،8۔

(24)        منشی سجاد حسین، طرح دار لونڈی، مرتبہ: میمونہ بیگم انصاری، (لاہور: مجلس ِترقیِ ادب، 1965)،3۔

(25)        ایضاً، 20۔

(26)         ایضاً،39۔

(27)        سید یاس احمد، سرِ دلبراں ، (لاہور: مطبع خادم التعلیم، 1893)،  23۔ 22

(28)        ابو ظفر مویدالدین حسن، عاصمہ، ( حیدرآباد دکن: عہد آفریں پریس، 1939ء) ، 38۔

(29)         ایضاً۔

(30)            عزیز احمد ، ایسی بلندی ایسی پستی، مشمولہ : عزیز احمد کے چار ناول، 646۔

(31)         ایضاً،   647 ۔

(32)        فضل کریم فضلی، خونِ جگر ہونے تک ، (کراچی: فضلی سنز پرائیوٹ لمٹیڈ،2021)،  201۔

(33)        ایضاً، 202۔

(34)        شمس الرحمٰن فاروقی، کئی چاند تھے سرِ آسماں، (جہلم: جہلم بک کارنر، 2020) ،464۔  

(35)        ایضاً،  708۔

(36)         Sudha Sharma, The Status of Muslim Women in Medieval India, 52. 

(۳۷)        محمد فیض الدین، قصہ مہر افروز ،(دہلی: مطبع ارمغان، 1884 ء61۔

(38)        بیگم نادر جہاں ، افسانہ نادر جہاں، حصہ دوم (لکھنو: منشی نول کشور پریس، 1918ء)، 20۔

 

 

BIBLIOGRAPHY

-         Abu Zafar Muayad al-Deen Hasn, 'Asmah, (Haiderabad: Ahd-e Afreen Press, 1939).

-         Acharia Chankia, Earth Shāstar, (Trans.) Shan al-Haq Haqqi, (New Dehli: Qaumi Councial Baraiy Farogh-e Urdu, 2010).

-         Allama Niaz Fateh Puri, Tarīkh al-Daulatain, (Ali Garh: Jamia Millia Islamia)

-         Begham Nadir Jahan, Afsana Nadir Jahan, (Lakhnau: Naval Kishaur, 1918)

-         Fazal Kareem Fazli, Khūn-e Jigar Hony Tak, (Karach: Fazali Sons, 2021).

-         Irfan Jaib, Mughal Hindustān kā Tariq-e Zarā't, (New Delhi, National Book Trust, 1977).

-         Kitab-e Muqaddas, (Lahore: Baibal Society, 2006)

-         Matthew S. Gordon and Kathryn A. Hain, Eds., Concubines and Courtesans: Women and Slavery in Islamic History (New York: Oxford University Press, 2017).

-         Maulavi Nazeer Ahmad, (Tans). Qawanīn T'azirāt-e Hind, (Lakhnau: Naval Kishaur, 1861)

-         Maulavi Nazeer Ahmad, Banāt al-Na'sh, (Lahore: Ghulam Ali and Sons, 1945).

-         Mirza Hadi Ruswa, Umra-o Jān Ada, (Comp.) Zaheer Fatehpuri, (Lahore: Majlis Taraqqi-i Adab,1999).

-         Muhammad Faiz al-Deen, Qissa Mahar Afroz, (Delhi: Matba Armaghan, 1884).

-         Munshi Sajjad Husain, Turah Dār Laoundi, (Comp.) Memona Begham Ansari, (Lahore: Majlis Taraqqi-i Adab, 1965)

-         Sarfaraz Husain Azmi, Anjām-e 'Ash, (Delhi: Matba' Mujtabai)

-         Shams Siraj Khafeef, Tārīkh Feroz Shāhī, (Trans.) Maulavi Muhammad Fida Ali, (Haiderabad: Jamia Usmania, 1938).

-         Shas al-Rehman Farooqi, Kai Chand Thāy Sar-e Asmān, (Jehlam: Jehlam Book Corner, 2020).

-         Sudha Sharma,  The Status of Muslim Women in Medieval India (New Delhi: Sage Publications, 2016)

-         Syed Yaas Ahmad, Sar-e Dilbaraṉ, (Lahore: Khadim al-Taleem, 1893).

vvv

Statistics

Author(s):

Sumaira Umar

Assistant Professor of Urdu

Govt. Shalimar Graduate College, Baghbanpura Lahore

Pakistan

  • sumairansa10@gmail.com

Details:

Type: Article
Volume: 99
Issue: 2
Language: Urdu
Id: 668632082634e
Pages 37 - 58
Published July 01, 2024

Statistics

  • 235
  • 50
  • 59

Copyrights

Creative Commens International License
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.