Oriental College Magazine, Punjab University - Lahore

ORIENTAL COLLEGE MAGAZINE

Principal Oriental College, University of the Punjab, Lahore
ISSN (print): 1991-7007
ISSN (online): 2789-4657

غلام باغ : پسِ استعماری تخلیق کار کا مخمصہ

  • Muhammad Naeem/
  • July 01, 2024
GHULAM BAGH AMBIVALENCE OF A POSTCOLONIAL NOVELIST
Keywords
Postcolonial Novel, Nihilism, Structural Changes, Ambivalence, Ghulam Bagh
Abstract

A novel is at least a new world, or a new understanding of it. Is it possible to present the new world with old words? Or it requires new words. If the existing social structure (ethos) and concept of reality (world view) is to be changed, then mere wording does not work, one has to do experiments of form. Then, in a post-colonial society, it is difficult to bear the burden of history and to mark the form of error implicit in its construction, without a new understanding of history. In Mirza Athar Baig's novel, Ghulam Bagh, word-making and formal experiments come out as prominent features. This novel is a dilemma of the characters trying to understand the reality and determine their status in the post-colonial situation. This article using the tools of close reading, explores the formal innovations of Ghulam Bagh.

References

(1)           میری یہ بحث ونے لال کی درج ذیل کتاب  سے ماخوذ ہے:

Vinay Lal, The History of History: Politics and Scholarship in Modern India )Oxford: Oxford University Press, 2003(

(2)           استعماری علم کی تشکیل پہ تفصیلی بحث کے لیے دیکھیے:

Edward Said, Orientalism (New York: Pantheon Books, 1978)

(3)          کسی ثقافت کے بارے جاننے کے لیےباہر سے آئے کسی فرد کے پاس سوالات ، معلومات کی نوعیت اور مطلوب مواد کا تعین،  اس کے مقاصد کے ساتھ ساتھ اس کے اپنے ثقافتی تصورِ دنیا سےطے ہوتے ہیں۔ یہ بحث اپنی جگہ موجود ہے کہ کیا کوئی غیر کسی مقامی ثقافت کو جان سکتا ہے۔ ان مباحث کو زیادہ تقویت اس وقت ملی جب سابقہ ایمپائر اور موجودہ مابعد نوآبادیاتی ممالک کے بارے موجود بشریاتی تحقیقات اور آزادی کے بعد ان ملکوں کی معاصر ثقافتوں پہ کام کرنے والے ماہرین کی تحریروں کا موازنہ شروع ہوا۔ نئے ممالک یا مابعد نوآبادیاتی ممالک پہ کام کرنے والے مختلف مغربی محققین   نے بشریاتی تحقیق کے لیے سوالنامے کی تیاری اور محقق کے نقطہ نظر کی محکم حیثیت پر سوال اٹھائے۔ یوں غیر ملکی محقق اور مقامی آدمی کے موقف کے درمیان موجود تناؤ کی نشاندہی ہونے لگی۔ اس دوران میں امریکی ماہرِ بشریات کلفرڈ گیرٹز نے مقامی علمی (Local Knowledge) کا تصور پیش کیا اور محقق کی بجائے مقامی آدمی کے مؤقف کی اہمیت اور مرکزیت پر صاد کیا۔ اس کے تصورات سے شناسائی کے لیے دیکھیے:

Clifferd Geertz, Local Knowledge: Further Essays in Interpretive Anthropology. )New York: Basic Books, 1983(

(4)          مرزا اطہر بیگ، غلام باغ (لاہور: سانجھ پبلشرز، 2006)، 61۔

(5)          ایضاً، 67۔

(6)           Singh, Bhupinder. "Colonialism and Transformation in Punjab: A Story of Railway Development." In The Railways in Colonial South Asia, pp. 397-412. )New York & London: Routledge, 2021(.

 

BIBLIOGRAPHY

-         Mirza Athar Baig, Ghulam Bagh, (Lahore: Sanjh Publishers, 2006)

-         Geertz, Clifferd. Local Knowledge: Further Essays in Interpretive Anthropology. )New York: Basic Books, 1983(

-         Lal, Vinay. The History of History: Politics and Scholarship in Modern India. Oxford: Oxford University Press, 2003.

-         Said, Edward. Orientalism. New York: Pantheon Books, 1978.

-         Singh, Bhupinder. "Colonialism and Transformation in Punjab: A Story of Railway Development." In The Railways in Colonial South Asia, pp. 397-412. New York & London: Routledge, 2021.

 

vvv

Statistics

Author(s):

Muhammad Naeem

Associate Professor of Urdu

Institute of Urdu Language & Literature, University of the Punjab, Lahore

Pakistan

Details:

Type: Article
Volume: 99
Issue: 2
Language: Urdu
Id: 6686310da6d7a
Published July 01, 2024

Statistics

  • 303
  • 12
  • 1616

Copyrights

Creative Commens International License
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.