Oriental College Magazine, Punjab University - Lahore

ORIENTAL COLLEGE MAGAZINE

Principal Oriental College, University of the Punjab, Lahore
ISSN (print): 1991-7007
ISSN (online): 2789-4657

ڈراما کے ابتدائی نقوش اور مغربی ماخذ کا جائزہ

  • Khazra Tabassum/
  • Sobia Manzoor/
  • March 29, 2024
AN EXAMINATION OF THE EARLY
Keywords
Drama, TV. Drama, Drama History, Urdu Drama, Representation, Greek Era, Historical Themes, Historical Occasions, Urdu Literature.
Abstract

 

This paper addresses the representation of theory of history in television dramas which starts from the Greek Era of stage performance. During study we will see that history and historical themes are commonly addressed in all ages in every language and in almost each culture. This paper will look at those historical occasions also which underpin the remarkable Dramas from early period to the progress of this genre in Urdu Literature.

 

 

 

References

 

حوالے

 

(۱)           اسلم قریشی،  برصغیر کا ڈراما تاریخ، افکار اور انتقاد، (لاہور: مغربی پاکستان اُردو اکیڈمی، ۱۹۸۷ء)،۹۔ ۱۰۔

 

(۲)           اسلم قریشی،  ڈرامے کا تاریخی اور تنقیدی پس منظر، ( لاہور: مجلس ترقی ادب، ۱۹۷۱ء)،۱۱۔

 

(۳)          اسلم قریشی،  برصغیر کا ڈراما تاریخ، افکار اور انتقاد،۹۔ ۱۰۔

 

(۴)          محمد سلمان بھٹی، پاکستان ٹیلی ویژن ڈراموں میں سماجی حقیقتیں، مقالہ برائے ایم۔ فل اُردو، (لاہور: مملوکہ گورنمنٹ کالج لائبریری، گورنمنٹ کالج یونیورسٹی)،۵۔ ۶۔

 

(۵)          سید وقار عظیم، اُردو ڈراما، فن اور منزلیں، مرتب:  سید معین الرحمن، (لاہور: الوقار پبلی کیشنز، ۱۹۹۶ء)،۲۱۔ ۲۲۔

 

(۶)           محمد سلیم الرحمن، مشاہیر ادب یونانی، ( لاہور: قوسین، ۱۹۹۲ء)،۳۳۶۔ ۳۳۷۔

 

(۷)          شمس الرحمن فاروقی، شعریات بوطیقا از ارسطو، (نئی دہلی: قومی کونسل برائے فروغ اردو زبان، طبع سوم ۱۹۹۸ء)،۴۵۔

 

(8)        Nasreen Pervez, Pakistan Television Drama and Social Change,  (Karachi: Lions Communications, 1998,9.

 

(۹)           سید مسعود حسن رضوی، لکھنو کا شاہی سٹیج، ( لکھنو: نظامی پریس، ۱۹۶۸ء)،۲۱۔

 

(۱۰)         عشرت رحمانی، اُردو ڈراما تاریخ و تنقید، ( لاہور: اُردو مرکز، ۱۹۵۷ء)، ۱۱۹۔

 

(۱۱)          اے۔ بی اشرف، اُردو ڈراما اور آغا حشر، ( ملتان: بیکن بکس، ۱۹۹۲ء)،۲۹۱۔

 

(۱۲)         سید وقار عظیم،اُردو ڈراما، فن اور منزلیں،۲۲۳۔

 

(۱۳)         اے۔ بی اشرف،  اُردو سٹیج ڈراما،  ۱۹۳۔

 

(۱۴)         ذوالفقار علی رضوی، وہ مر گئے لیکن انار کلی زندہ ہے، مشمولہ: مصور، (لاہور: مئی، ۱۹۷۰ء)،۸۔

 

(۱۵)         عبد السلام، فن ڈراما نگاری اور انار کلی،  (کراچی: مکتبہ نظامیہ، ۱۹۶۱ء)،۱۰۔

 

BIBLIOGRAPHY

 

  • Aslam Qureshi, Bar-e Saghīr kā Darāmah: Tarīkh Afkār aur Intiqād, (Lahore: Magharbi Pakistan Urdu Academy, 1987).

  • Aslam Qureshi, Drāmay kā Tarīkhi aur Tanqīdī Pas-e Manzar, (Lahore: Majlis Taraqqi Adab, 1971).

  • Muhammad Salman Bhatti, Pākistānī Telīvīzhon Darāmun Meṉ Samājī Ḥaqīqteṉ, Dissertation: M.Phil Urdu, (Lahore: Govt. College University, Lahore).

  • Syed Waqar Azeem, Urdū Darāmah: Fun aur Manzalen, (Comp.) Syed Moeen al-Rehman, (Lahore: Al-Waqar Publication, 1996).

  • Muhammad Saleem al- Rehman, Mashāhīr Adab-e Younānī, (Lahore: Qosain, 1992).

  • Shams al-Rehman Faruqi (Trans.), Sheryāt Botīqā az Arastū, (New Delhi: Qumi Council Baray Urdu Zaban, 3rd Edition, 1998).

  • Nasreen Pervez, Pakistan Television Drama and Social Change, (Karachi: Lions Communications, 1998).

  • Syed Masood Hasan Rizvi, Lakhnaow ka Shāhī Stāge, (Lakhnaow: Nizami Press, 1968).

  • Ishrat Rehmani, Urdū Darāmā Tarīkh-o Tanqīd, (Lahore: Urdu Markaz, 1957).

  • A.B، Ashraf, Urdū Darāma aur Agha Hashar, (Multan: Bekin Books, 1992).

  • Zulfiqar Ali Rizvi, Vo Mar Gaey Laikn Anārkalī Zindah Hai, (Incl.) Musavvir, (Lahore: May 1970).

  • Abdul Salam, Fann-e Darāma Nigārī aur Anārkalī, (Karachi: Maktaba Nizamia, 1961).

 

vvv

 

Statistics

Author(s):

Khazra Tabassum

Assistant Professor of Urdu

LCWU, Lahore

Pakistan

Sobia Manzoor

PhD Scholar (Urdu)

University of the Punjab, Lahore

Pakistan

Details:

Type: Article
Volume: 99
Issue: 1
Language: Urdu
Id: 6625f9783ca83
Published March 29, 2024

Statistics

  • 9
  • 3
  • 4

Copyrights

Creative Commens International License
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.