Oriental College Magazine, Punjab University - Lahore

ORIENTAL COLLEGE MAGAZINE

Principal Oriental College, University of the Punjab, Lahore
ISSN (print): 1991-7007
ISSN (online): 2789-4657

غالب کا مابعد الطبیعیاتی شعور

  • Muhammad Naveed Azhar/
  • October 30, 2014
GHALIB'S METAPHYSICAL VISION
Keywords
عبدالرحمن بجنوری، فلسفہ، حکمت، تصوف، خواجہ فخرالدین دہلوی، خیام،حافظ، محمد حسین آزاد، ڈاکٹر عبادت بریلوی، ڈاکٹر شوکت سبزواری
Abstract

Ghalib is a philosophical poet of Urdu language. He dealt philosophical questions of life and reality of universe deeply. Although he has not presented a harmonious philosophy like Iqbal but there are many metaphysical elements in his poetry. Ghalib had an astonishing power to explain the philosophical expressions in his verse. Wahdatul Wujood is his favourite and prominent topic in this regard. As a follower of Bedil, he composed this concept from different angles. Though he was not a practising Sufi yet he believed in Wahdatul Wujood firmly. In the light of this concept he dealt in his verse with ontology, cosmology and psychology nicely.

 

References

حواشی و حوالہ جات

(۱) عبد الرحمن بجنوری، ڈاکٹر، محاسن کلام غالب، ڈاکٹر عبد الرحمن بجنوری ٹرسٹ اسلام آباد، دوم، ۲۰۰۴ء، ص: ۱

(۲) حالی، الطاف حسین، یادگار غالب، دارالادب چوک مینار انارکلی لاہور، س۔ ن، ص: ۴۰

(۳) آزاد، محمد حسین، آب حیات، سنگ میل پبلی کیشنز لاہور، ۱۹۹۱ء، ص: ۴۰۹

(۴) حالی، الطاف حسین، یادگار غالب، محولہ بالا، ص: ۷۱

(۵) عبادت بریلوی، ڈاکٹر، غزل اور مطالعہ غزل، انجمن ترقی اُردو پاکستان، ۱۹۵۵ء، ص: ۵۶۳

(۶) آل احمد سرور، نئے اور پرانے چراغ، اُردو اکیڈمی سندھ کراچی، ۱۹۵۷ء، ص: ۱۷۶

(۷) شوکت سبزواری، ڈاکٹر، فلسفہ کلام غالب، انجمن ترقی اُردو کراچی، ۱۹۶۹ء، ص: ۱۱۴

(۸) محمد مصطفی صابری، سید، غالب اور تصوف، ایجوکیشنل پبلشنگ ہاؤس دہلی، ۱۹۹۰ء، ص: ۱۸

(۹) عبد الرحمن بجنوری، ڈاکٹر، محاسن کلام غالب، محولہ بالا، ص: ۶

(۱۰) عراقی، فخر الدین، لمعات، مشمولہ: کلیات عراقی، مرتبہ: سعید نفیسی، از انتشارات کتابخانہ سنائی، چہارم، ص: ۳۸۲

(۱۱) پرتو روہیلہ، غالب کے منتخب فارسی مکتوبات، اسلام آباد، ۲۰۰۹ء، ص: ۲۱۴

(۱۲) حالی، الطاف حسین، یادگار غالب، محولہ بالا، ص: ۹۰۔ ۹۱

(۱۳) الحدید ۵۷ : ۳، ترجمہ: ”وہی اوّل ہے اور آخر ہے اور ظاہر ہے اور باطن ہے“۔

(۱۴) الرحمن ۵۵ : ۲۹، ترجمہ: ”ہر لحظہ وہ ایک نئی شان سے جلوہ گر ہے“۔

(۱۵) حدیث قدسی: ترجمہ: ”میں ایک مخفی خزانہ تھا۔ میں نے چاہا کہ پہچانا جاؤں، سو میں نے مخلوق کو پیدا کیا۔“

(۱۶) الملک ۶۷ : ۲، ترجمہ: ”تاکہ آزمایا جائے کہ تم میں سے اچھا عمل کون کرتا ہے“۔

(۱۷) البقرہ ۲ : ۲۸                             (۱۸) الرعد ۱۳ : ۸

(۱۹) اسلوب احمد انصاری، پروفیسر، غالب کی شاعری کے بنیادی عناصر، سالنامہ ادب لطیف لاہور، اپریل ۱۹۵۶ء، ص: ۲۹

 

Statistics

Author(s):

Muhammad Naveed Azhar

Assistant Professor of Urdu

Govt. Islamia Graduate College Railway Road, Lahore

Pakistan

  • naveedazhar92@gmail.com

Details:

Type: Article
Volume: 89
Issue: 3
Language: Urdu
Id: 634e5d60446fe
Pages 159 - 174
Published October 30, 2014

Statistics

  • 44
  • 27
  • 29

Copyrights

Creative Commens International License
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.